Ik kreeg een uitnodiging om een lezing bij te wonen in het Lokaal van de bekende INDEMPENDANTE in Luik. Het ging over erfelijkheid, kenmerken van topduiven, verschillen tussen vitesse en fondduiven. De lezing was in het Frans en was zeer goed te volgen. Aan de hand van een powerpoint van Prof.Dr Didier Marlier kwamen allerlei aspecten van de huidige duivensport aan de orde. Op een interessante en humoristische wijze werd het college gegeven. Aan de universiteit van Luik worden ook dierenartsen opgeleid. Zo staat er ook een duivenhok waar de studenten op een praktische wijze allerlei aspecten van de duivensport leren. Ook worden er proeven gedaan met de bekende GPS ringen om de routes van de duiven beter te leren kennen. Ook werd er dieper ingegaan op de entingen die voor duiven verplicht en geschikt waren. Er waren verschillende liefhebbers aanwezig uit de omgeving Luik, Herstal maar ook Moelingen.Het lokaal van de Indempendante kende prestaties van zeer bekende duivenmelkers zoals de Gebr Fabry maar ook Henri Mornard wist hier de 1e Int Perpignan te winnen. De vogelgriep kwam natuurlijk ook ter sprake. Als het weer het toelaat hebben ze volgende week een oefenvlucht. Verwonderlijk keek men dat in Nederland de start van het vliegseizoen nog zeer onzeker was. Als ik deze woorden type : SNEEUWT HET !
Het werd een zeer aangename leerzame avond waar ik het nodige opgestoken heb. Ik hield er zelfs een uitnodiging aan de Universiteit Luik aan over. Twee duivenwerelden oh zo kort bij ! Wat zou samenwerking in de toekomst toch mooi zijn.!






